Homeopathie

Dokter Boode, huisarts en tevens arts voor Homeopathie.

Bij Homeopathie denken veel mensen aan kruidengeneeskunde, bach-bloesem therapie, dieetadviezen, advies over voedingssupplementen en bijzondere manieren van diagnose stellen als kinesiologie en vega-test. Door nu meer dan dertig jaar ervaring met alternatieve geneeswijzen ben ik inderdaad goed op de hoogte van mogelijkheden en onmogelijkheden van deze geneeswijzen. Veel van deze geneeswijzen werken met dezelfde diagnoses als de reguliere geneeskunde en schrijven bijvoorbeeld een therapie voor bij hoge bloeddruk of artrose etc.

Anders dan veel mensen denken werkt homeopathie niet op dezelfde manier als de reguliere therapie zoals de huisarts deze toepast. Dit is de belangrijkste reden waarom er voor Homeopathie een apart spreekuur is. Op het moment is dit spreekuur meestal op de maandag- en de dinsdag middag.

Voor meer informatie of voor het maken van een afspraak bij de homeopathie-praktijk kunt u contact opnemen met mijn assistentes:

tijdens kantooruren via het algemene telefoonnummer 045-5322072

Als de praktijk gesloten is de homeopathie praktijk bereikbaar via het antwoordapparaat op tel: 045- 572 87 18

HOMEOPATHISCHE GENEESKUNDE

Homeopathie is een geneeskundige benadering die gericht is op het verbeteren van de gezondheid van de zieke mens door toediening van stoffen, in de vorm van homeopathische geneesmiddelen, op basis van diens individuele symptomen, die lijken op de symptomen die deze stoffen bij een gezond persoon kunnen teweegbrengen. Daarmee wordt met name naar de gehele mens gekeken. Homeopathische geneesmiddelen worden als regel gepotentiëerd, dat wil zeggen stapsgewijze verdund en geschud volgens procedés die worden beschreven in de Europese Farmacopee en ze worden voor een beperkte duur gebruikt in kleine doseringen.

De essentie van de homeopathie is het vinden van het geneesmiddel dat in staat is het zelfgenezende vermogen van de patiënt optimaal te stimuleren. Dus in feite helpt het homeopathisch geneesmiddel iemand zelf te genezen.

De homeopathische geneeskunde wordt gekenmerkt door het toepassen van de similiaregel en het speciale bereidingsproces van de geneesmiddelen, het potentiëren.

Visie

De homeopathische visie op ziekte is dat er bij ziekte sprake is van een verstoring van de het natuurlijke evenwicht. Door de juiste informatie kan het zelfgenezend vermogen dat ieder levend organisme bezit, gestimuleerd worden waardoor de balans hersteld wordt en het lichaam geholpen wordt de ziekte te overwinnen of zo goed mogelijk te laten verdwijnen.

De similiaregel

De similiaregel luidt: het gelijkende wordt door het gelijkende genezen oftewel ‘Similia Similbus Curentur’. Dat wil zeggen dat er een geneesmiddel wordt gezocht bij een zieke waarvan bekend is, dat het – in grotere hoeveelheden – dezelfde verschijnselen kan veroorzaken. Een geneesmiddel kan afkomstig zijn van een mineraal, een plant of een dier.

Het potentiëren

Door het speciale bereidingsproces van een homeopathisch geneesmiddel – het wordt stapsgewijs verdund en geschud – neemt de geneeskracht toe, terwijl de kans op (chemische) bijwerkingen afneemt.

Geschiedenis

Homeopathie is ontwikkeld voordat er medische diagnoses bestonden. Er waren nog geen ziektes, mensen waren gewoon ziek. De geneesmiddelen waren meestal kruiden of delfstoffen die werden voorgeschreven omdat ze volgens een oud geschrift of geleerde dokter goed waren.

De grondlegger van de homeopathie, Samuel Hahnemann, ontwikkelde een controleerbare methode met regels voor het voorschrijven van geneeskrachtige kruiden en andere stoffen. Deze methode komt er simpel samengevat op neer dat ieder geneesmiddel past bij een bepaald patroon van klachten. Als alle symptomen die een patiënt heeft overeenkomen met de klachten die bij een bepaalde plant passen, mag je verwachten dat het betreffende kruid de patiënt helpt beter worden.

Wij zijn aangesloten bij

nhg logo